Nazca en nachtbus. - Reisverslag uit Nazca, Peru van mariensylvia2 - WaarBenJij.nu Nazca en nachtbus. - Reisverslag uit Nazca, Peru van mariensylvia2 - WaarBenJij.nu

Nazca en nachtbus.

Door: Mari

06 Maart 2013 | Peru, Nazca

59ste Dag: Maandag 4 Maart 2013,
Nazca – Nazca Lijnen – Chauchilla – Bus, Peru.
Vanmorgen vroeg opgestaan, onze taxi kwam ons ophalen.
We werden rechtstreeks naar het vliegveld gebracht.
We hebben een vlucht geboekt over de "Nazca Lijnen".
We hadden een zeel klein, 4 passagiers, vliegtuigje wandelen.
Na enige instructie stegen we op.
We hebben een rondvlucht gemaakt over een groot deel van de “Nazca Lijnen”.
Je kon er beeltenissen in zien, Aap, Kolibrie, hand en voet, Astronaut en zo voorts.
Tevens kon je goed zien dat het boven op een bergrug lag, maar die leek wel afgeplat.
En in de dalen tussen de bergen zag een oase aan groen, met daar middenin een riviertje.
Prachtige vergezichten.
Een hele beleving, we zijn blij dat we het gedaan hebben.
Na 30 minuten lande we weer op “Nazca Airport”.
We werden weer naar ons hotel gebracht.
We zijn naar het centrum van Nazca gewandeld, ca. 15 minuten.
Een tijdje mensen zitten kijken op het “Plaze des Armes”.
Na een tijdje zijn we een soort passage ingewandeld, bij de ingang was een winkeltje waar we drankjes en Empanada`s gekocht hebben.
De Empanada`s, met vlees, waren heerlijk.
Toen we na een tijdje er nog eentje wilde halen waren ze gesloten, siesta.
Dus nog maar even op het plaza gezeten.
Na enige tijd weer terug naar het hotel gewandeld.
Tegen 15.00 uur werden we opgehaald door een gids die ook meteen zelf reed.
We gingen eerst naar het “Chauchilla” kerkhof.
Een tocht van ca. 45 minuten.
Onderweg vertelde “Jorge” veel over de omgeving en Nasca.
Ook over de aardbeving van 1996.
90% van de gebouwen werden beschadigd, volgens Jorge alleen de moderne gebouwde gebouwen, de op oude stijl, met leem en stenen, gebouwde huizen, meestal van armere inwoners en boeren, warenbijna niet beschadigd.
Ook vertelde hij dat er in de omgeving van Nazca veel mijnbouw is, er wordt nog steeds Goud, Zilver en ijzererts gedolven.
Hij zei dat het hier maar 13 mm. per jaar regende, en dat er maar eens in de 4 jaar echt veel water door de rivier stroomde, en dat was nu ook het geval, we hadden mensen op de brug zien kijken of ze een wonder zagen !!!!!!!!
Ook waren er onderweg veel cactusplantage`s, daar worden cactussen geteeld en op een bepaald moment worden er beestje in de plant gebracht, deze eten bij wijze van spreken de cactus van binnen op, en het belangrijkste, ze vermeerderen zich heel snel.
Na 3 maanden oogsten ze de eerste al, daarna nog 2 keer en dan moeten ze nieuwe planten.
Deze beestjes, wij weten de naam niet meer, worden voor medicinaal gebruik gehouden.
Na ca. 45 minuten kwamen we bij het “Chauchilla” kerkhof aan.
Het is een oud kerkhof van de plaatselijke inca`s boven op een heuvelrug.
De overledene werden in de foetus houding neergezet in een ruimte onder de grond.
Afgedekt met hout, doeken en daarbovenop zand.
Dat ze lichamen nog zo gevonden hebben is eigenlijk opmerkelijk.
Want de meeste graven zijn grafrovers, de doden kregen geld, sieraden en eten mee in het graf, leeggeroofd.
De overledene werden gebalsemd en met katoen omwikkeld, dat schijnt er voor gezorgde te hebben dat ze nog een aantal lichamen in goede staat gevonden hebben.
Na de graven een museumpje hierover bezocht.
Aansluitend terug naar Nazca, daar hebben we een goudfabriekje bezocht.
Ze lieten zien hoe ze uit goudhoudende rots, die werd vergruisd / vermalen, daarna deden ze er kwik bij, dat hechte aan het goudstof en daarna werd het kwik er af gesmolten en bleef het goud over.
Nou dat was niet echt milieu vriendelijk en ook niet gezond voor de arbeiders.
Maar ja, als maar 20% van de arbeidsbevolking vast werk heeft, en 10% iets zelf onderneemt, de andere 70% wil ook voor hun gezin zorgen, dus doen ze in de mijnbouw of dit.
Natuurlijk kwamen we toevallig in een winkeltje uit.
Na dit bezoek zijn we nog even aangeweest bij een pottenbakkerij.
Dit was een familie bedrijfje, we werden heel hartelijk ontvangen en de vrouw des huizes gaf heel veel uitleg.
We hebben hier een Inca vaasje gekocht, imitatie van een echte Inca vaas.
Daarna werden we door de gids afgezet op het Plaza des Armes van Nasca.
We hebben in een plaatselijk restaurantje een “Pisca Sour” gedronken, dat is een nationale drank hier.
En ook kip en vis gegeten.
Beide waren heerlijk.
Even op het plein gezeten en daarna weer naar het hotel gewandeld.
Tegen 20.45 uur werden we weer opgehaald en naar het busstation van “Cruz del Sur” gebracht.
Daar moesten we om 22.00 uur de nachtbus naar Arequipa hebben.
We hadden stolen 2 en 3, op het benedendeck.
Die stoelen waren nog veel luxer, en zachtere, dan de stoelen op het bovendeck.
Hier stonden maar 3 stoelen in de rij, 2 en 1.
En je kon deze stoelen veel verder naar achteren doen dan boven.
Gelukkig hadden we de voorste rij, tegen middernacht deed ik mijn stoelleuning helemaal naar achteren toen voelde ik de knieen van mijn achter buurman in mijn rugleuning.
En hij was lang niet zo groot als ik, dus als ik daar gezeten had had ik een probleem gehad denk ik.
Ik kon mijn benen ook niet helemaal strekken, daar heb ik in de loop van de nacht ook wat et problemen mee gehad, wist niet waar ik ze moest laten.
We hebben redelijk geslapen, maar je slaapt niet als op een gewoon bed.
Vanmorgen was het bewolkt in Nasca.
Bij het Inca kerkhof waaide het heeeelllll erg hard.
Maar het was toch tegen de 30 graden.
Heerlijk `s avonds op het plaza in je blouse met korte mauwen.

NU MET DE NACHTBUS NAAR AREQUIPA.