Tortuguero, Costa Rica - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van mariensylvia2 - WaarBenJij.nu Tortuguero, Costa Rica - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van mariensylvia2 - WaarBenJij.nu

Tortuguero, Costa Rica

Door: Mari

15 Februari 2013 | Costa Rica, Tortuguero

40ste Dag: Woensdag 13 Februari 2013, San Jose – Tortuguero, Costa Rica.
Vanmorgen vroeg uit bed, we moesten om 6.00 uur klaar staan.
We hadden een gids die “Yuri” hete.
In totaal kwamen er 20 mensen in het busje.
We reden weer door het natuurgebied en over de pas die wij eergisteren ook gereden hadden.
Onderweg ontbeten, daar was ook een mooie vlindertuin bij.
Na de ontbijtstop verder gereden richting Limon.
Op een gegeven moment verlieten we de geasfalteerde weg en kwamen we op een rippio weg.
Heel hobbelig, en dat 34 km. zagen we op een bord.
Na enige kwamen we langs bananenplantage`s, en ook een verwerkingsbedrijf van “Dole”.
Daar maakte we een fotostop.
Tegen 11.15 uur kwamen we aan bij een aanlegsteiger waar al veel bootjes lagen.
We moesten samen met een andere groep in een bootje.
De boot ging via een kanaal naar een soort lugune die evenwijdig ligt aan de zee.
Onderweg zagen we nog een luiaard hangen in een boom.
We kwamen langs het plaatsje Tortuguero, daar is ook de ingang van het natuurpark.
Na een boottocht van ca. 2 uur kwamen we aan bij “Laguna Lodge”.
Nadat we ingecheckt waren hebben we onder leiding van de gids gingen we via een pad de jungle in.
Hij zocht de roodoogboomkikker, maar kon hem niet vinden.
Ne enige tijd zie hij dat hij zou zoeken bij de pool.
Daar hadden we er zo een paar in het zicht.
We hebben prachtige foto`s kunnen maken.
Na het diner naar het strand gewandeld, er staan hier heel veel sterren aan de hemel.
Op het strand was het gewoon donker.
Vandaag was het bewolkt, af en toe zon, korter bij het strand werd het al snel warmer.
Het was ca. 27 graden.

41ste Dag: Donderdag 14 Februari 2013, Tortuguero, Costa Rica.
Vertrek naar het naitinaal park Tortuguero.
Na vertrek zijn we eerst richting het dorpje gevaren, daar moest Yuri de entree betalen voor het nationaal park.
Daarna zijn we een hoofdrivier ingevaren die richting Nicaragua gevaren.
De gids is regelmatig een laguna ingevaren.
We hebben veel dieren gezien, we proberen er wat op te noemen “Piano vogel, Snakebird, Igret, Leguaan (zowel klein als groot en diverse kleuren), Toecan, een zilvergrijs Valk, een Luiaard, Spidermonkey`s, Brulapen, Vleermuizen, Vlinders in diverse kleuren, een Bleu Jeans Frog (hij was wel groen), Turkey Vulture, Schidpadden, Kolibi, King Fisher en een Mocking Bird”.
Ook hebben we heel veel bomen en planten gezien die bij ons alleen als kamerplant voorkomen, o.a. een mooie in bloei staande mimosa.
Het stikt hier van de bromelia`s.
Tja en dat in een boottochtje van bijna 3 uur.
Na de lunch zijn we met 4e naar het dorpje Tortuguero gewandeld via het strand, dat duurde ca ¾ uur.
Op een gegeven moment hoorde we brulapen brullen.
We zijn gaan kijken en ze zaten iets verderop in bomen, een hele familie.
Je moet dan uitkijken, ze schijten bijna altijd als ze brullen.
Weer terug gewandeld naar het centrale punt.
Vandaag was het bewolkt maar zwoel weer, af en toe zon, tijdens de wandeling langs het strand waaide het wat neer en was het aangenamer.
Het was ca. 30 graden.

• 16 Februari 2013 - 18:11

Esther Van Lanen:

Hola! Hier zijn we (voorlopig) weer van de sneeuw verlost en dat betekent voor mij 1 ding: Kilometers wandelen... Dat gaat nu een stuk beter dan wanneer je op moet letten waar je schuift.

Vandaag dus met maar liefst 9 graden (!) een mager zonnetje en redelijk vochtige lucht eerst naar het scoutinggebouw gewandeld omdat ik wilde wachten op collegaleiding van mij uit Nijmegen. Vervolgens een stukje samengereisd met de trein. Ik ben er in Cuijk uit gegaan en terug gelopen naar Boxmeer. Ik heb het wel eens andersom gedaan maar toen was de trein net voor mijn neus weg waardoor ik een half uurtje stond te blauwbekken. Helaas 4 blaren maar daar hebben ze blarenpleisters voor uitgevonden.
    Willen is kunnen! Noteert U maar vast de volgende datum in uw agenda: vrijdag 19 juli op Via Gladiola (sint Annastraat) te Nijmegen.

Hier is verder alles goed. Pa vertrekt maandag weer voor zijn volgende reis naar Rusland. Iedereen is een beetje verkouden of verkouden geweest (wie niet) Ik natuurlijk ook maar dat staat mijn training niet in de weg! Ik weiger om achter de feiten aan te lopen.

Groetjes
    Esther