Coporaque, Condor Valley. - Reisverslag uit Chivay, Peru van mariensylvia2 - WaarBenJij.nu Coporaque, Condor Valley. - Reisverslag uit Chivay, Peru van mariensylvia2 - WaarBenJij.nu

Coporaque, Condor Valley.

Door: Mari

12 Maart 2013 | Peru, Chivay

62ste Dag: Donderdag 7 Maart 2013, Arequipa - Coporaque, Peru.
Vanmorgen werden we om 7.30 uur opgehaald.
Er werden nog 8 andere opgehaald, we hadden een chauffeur en een gids, “Wilfredo” geheten.
We reden eerst naar een buitenwijk, daar was nog een toiletstop en mogelijkheid om inkopen te doen bij een lokaal winkeltje.
Daarna zijn we de bergen ingereden, eerst over een pas van ca. 4.000 meter, daarna een van 4.135 meter, hier hebben we een theestop gemaakt, Mate de Coca, en als laatste eentje van 4.916 meter hoogte.
Helaas hadden we pech, regenachtig en bewolking boven op de bergen.
Op de passen hadden we toch nog een redelijk uitzicht, maar normaal moet je een heleboel vulkanen kunnen zien, waarvan nog een paar werkende.
Onderweg zagen we heel veel lama`s en Acalpa`s gezien.
Die grazen hier op een karig stuk begroeide berg.
We kwamen ook nog langs een strook waar veel water was, Lagos Salinas.
Hier zitten soms veel watervogels, Flamingo en een soort ganzen.
Helaas geen Flamingo`s vandaag.
Daarna gingen we afdalen richting “Colca Canyon”.
Net voordat we in het dorpje Chivay aankwamen moesten we entree betalen, 70 Sol p.p. dat is de entree voor het national park en Colca Conyon.
Na een stop in Chivay gingen we door naar ons hotel in Coporaque, Hotel Mamma Yacchi.
Het hotel ligt op een hoogte van 3651 meter.
Na de lunch hebben we een wandeling gemaakt richting een bergtopje, ja het was maar een klein hoogte verschil want we zitten rondom in de 5.000 meters toppen.
We wandelde echt door het lokale dorpje, de varkentjes liepen op straat en we wandelde tussen de koeien door.
Net buiten het dorpje was terras landbouw.
Net voordat we het uitzichtspunt bereikte begon het licht te regenen, maar dat duurde niet lang of het regende echt.
Dus snel foto`s gemaakt en weer naar het hotel gewandeld.
We waren redelijk nat geworden.
Snel omkleden want hierna gingen we naar de warmwaterbronnen van “La Calera”.
Ca. 20 minuten rijde vanaf het hotel.
De baden deden een beetje denken aan Romeinse baden, het water was heerlijk en 39 graden.
Het had ook een zachte werking op de huid.
We zijn er 1 uur in geweest, in het bad hebben we een Pisco Sour gedronken.
Deze is tot nog toe de lekkerste die we gedronken hebben, nou ja op die in Osorno na natuurlijk.
Na het baden weer terug naar het hotel, even omkleden en dineren.
We hadden weer de keuze uit Acalpa vlees en kip.
En ook een heerlijk chocolade cake als toetje.
Daarna snel naar de kamer en naar bed.
Vanmorgen was het in Arequipa bewolkt, ca 16 graden.
Maar we hielden de bewolking en af en toen wat regenspatjes.
Na de middag kwam de regen.
Vanavond koelde het al snel af naar ca. 6 graden.

63ste Dag: Vrijdag 8 Maart 2013, Coporaque – Cruz del Condor - Coporaque, Peru.
Vanmorgen werden we om 5.30 uur gewekt, om 6.30 uur vertrekken.
Bij het ontbijt zagen we in de verte een vulkaan die nog actief was, er kwam een rookpluim uit.
Helaas duurde dat niet lang, er kwam snel bewolking opzetten bij deze vulkaan.
We reden eerst terug richting Chivay, daar moesten we de canyon oversteken.
Vanaf hier reden we “Colca Canyon” in, ook wel “Cruz del Condor” genaamd.
Het was een heuvelachtige en bochtige weg, wat verwacht je anders in de bergen.
Onderweg maakte we eerst een fotostop, daarna een stop in een klein bergdorpje, Choquetico.
Als je de huizen hier ziet vraag je je wel eens af, hoe kunnen ze daar in leven ?????
Maar soms denk ik wel eens, ze zijn misschien wel niet rijk en hebben niet veel maar ze kunnen best gelukkiger zijn dan wij.
En zeker minder gehaast en stress.
Na het bezoek aan Choquetica hebben we nog een ander dorpje aangedaan, Maca, dit dorpje heeft in 2003 een hevige aardbeving gehad.
Je kon in de berg achter het dorp nog 2 grote scheuren zien in de berg, zeker een gat van een meter of 8 tot 10 breed.
Nadat we verder reden zagen we ook dat er door de aardbeving aardverschuivingen hadden plaatsgevonden.
Terrassen die eerst op gelijk niveau lagen waren nu zeker 6 meter verzakt.
Raar dat je dat zo kunt zien !!!!!
Na een rit van ca. 2 uur kwamen we aan op een uitzichtspunt van Condor Vallei.
We waren gewaarschuwd dat er op dit moment niet zoveel condors aanwezig waren, regenseizoen.
Maar we hadden geluk, al na enig wachten kwamen er 2 hoog over gevlogen.
En na een hele tijd zagen we 2 koppeltjes beneden in de vallei rondzweven.
Condor Vallei is het diepste vallei ter wereld, ca. 3500 meter, gemeten vanaf de toppen van de bergen.
Vanaf het punt waar wij op het uitzichtspunt stonden was het nog ruim 2300 meter naar beneden.
We hebben een hele tijd naar de 2 Condor koppeltjes staan kijken.
Het leek wel of ze soms speelde in de lucht.
Tegen 10.00 uur kwam er mist opzetten, dat is hier om deze tijd normaal.
Tijd om terug te rijden naar Chivay.
Onderweg nog een paar keer gestopt, een keer bij een begraafplaats, maar de overledene werden in de foetishouding op een richel in de bergen gezet en daaromheen werden stenen gemetseld, en met hun gezichten richting de hoogste bergtop.
Wat daar zaten de berggoden !!!!!!!
Ook zijn we nog gestopt bij een mooi uitzichtspunt over de terrassen.
Tegen de middag waren we weer terug in Chivay.
We ging vanaf daar met een ander, kleiner, busje weer naar het hotel in Coporaque.
Even na terugkomst begon het te regenen.
In het restaurant een Nederlands talig boek gevonden en gelezen.
Tegen de avond in het hotel gedineerd.
We hebben van de kaart gegeten, soep, kip of acalpavlees, met rijst.
Het regende nog steeds, soms onweer erbij.
Ook viel een keer de stroom uit.
Tegen 20.00 uur bibberde onze bedden, waarschijnlijk een aardschok, geen aardbeving, want die zou veel erger zijn.
Vanmorgen was het in Coporaque helder,tegen de middag ca. 18 graden, maar na de middag regende het tot in de nacht.
Vanavond koelde het al snel af naar ca. 10 graden.