Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van mariensylvia2 - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van mariensylvia2 - WaarBenJij.nu

Door: Mari

16 Maart 2013 | Peru, Cuzco

67ste Dag: Dinsdag 12 Maart 2013,
Puno – Pucara – Raqchi – Andahuaylillas – Cuzco, Peru.
Vanmorgen vroeg eruit, 5.30 uur, ontbeten en tegen 6.30 zijn we opgehaald en naar het busstation gebracht.
Alwaar we om 7.00 uur met een bus van “Inka Tours” vertrokken richting Cusco.
Na een rit van 1 uur en 45 minuten was er een stop in Pucara.
Daar hebben we een museum bezocht, daar hadden ze ook weer een Inka mummy in foetishouding.
Ook veel beelden van koeien, symbolen van de Spanjaarden.
Na 1 uur rijden zijn we gestopt op de hoogste bergpas voor vandaag, de “Les Desea Feliz pas", 4335 meter hoog.
Vanaf dit punt waren veel mooie vergezichten.
Na deze top gingen we door een kloof naar beneden.
Hier veranderde het landschap nogal.
Nu zagen we opeens veel land en tuinbouw.
Ook zagen we meer vee, vooral Lama`s, Alpaca`s en koeien.
Na weer 1,5 uur gereden te hebben zijn we gestopt in Raqchi.
Hier was een tempel en overslagplaats van de Inka`s op de Incaroute.
Die van Argentinie, door Peru richting Ecuador en Columbia loopt.
Dit was een handelsroute.
Het plaatsje Raqchi was een ommuurde stad in de Inka tijd.
Er stond een tempel, huizen en veel opslagtorens.
Hier werden goederen, vooral etenswaren, opgeslagen en voor transport gereed gehouden.
We hebben zelf een stuk van de Incatrail gewandeld.
Na deze korte wandeling weer 1,5 uur in de bus.
Er is langs deze route veel te zien, vooral vergezichten in dit heuvelachtige land.
Nu een stop in Andahuaylillas.
Daar stopte we op de Plaza des Armes.
Aan dit plein ligt de kerk van San Pedro Apostol de Andahuaylillas, gebouwd door de Jezuïeten in de 16de eeuw.
Net als andere Spaanse en religieuze constructies van de tijd, het werd gebouwd op de top van een Huaca, of heilige plaats voor de Inca's.
Gemaakt van adobe en baksteen, de kerk is een kleine structuur bestaande uit een schip, apsis en klokkentoren.
Maar er is een reden waarom het bekend staat als de Sixtijnse Kapel van Amerika.
Vanbinnen is een Mudejar-stijl beschilderd plafond.
Het plafond is een spectaculair voorbeeld van vakmanschap en het gebruik van kur-kur, een pre-Spaanse methode van de bouw met behulp van riet, stro en modder.
De binnenmuren zijn bedekt met barokke fresco's van kunstenaars uit de Cusco School (escuela Cuzqueña), de koloniale en religieuze artistieke traditie.
Het altaar: bedekt met bladgoud, zilver en spiegels in heel.
Een indrukwekkend gezicht en ervaring.
Na deze geweldige kerk zijn we naar Cusco gereden, op 3360 meter hoogte, we kwamen om 17.00 uur aan op het busstation.
Onze taxi bracht ons naar het hostel, Amaru 1.
Vanaf onze kamer hebben we uitzicht over een groot deel van Cusco.
We zitten maar 3 blokken van de Plaza des Armes.
Na even de mail bekeken te hebben zijn we richting de plaza gewandeld.
Onderweg kwamen we langs een restaurantje “Los Tomines” geheten.
Ze hadden er een menu voor 15 Sol p.p., we hebben kippensoep, lasagne en vruchtentoetje gegeten, en een Pico Sour erbij gedronken.
Daarna even naar het Plaza des Armes gewandeld en weer terug naar het hostel.
Vanmorgen was het fris in Puno.
Maar gelukkig kwam de zon snel door.
Het was vandaag ca. 19 graden.

68ste Dag: Woensdag 13 Maart 2013, Cuzco, Peru.
Vanmorgen uitgeslapen en ontbeten.
Vanaf vannacht heeft het geregend, en nu nog steeds.
Tegen 11.30 uur werd het droog.
(Voor info over Cusco kijk op wikipedia).
We zijn richting de plaza gewandeld.
Daar zagen we een soort hop-on en hop-off bus.
Dus maar gedaan.
We hebben een rit gemaakt vanaf Plaza des Armes, Plaza Regocijo, Iglesia San Francisco, Colegio de Ciencias, Balcones Coloniales, Portal Colonial Mantas, Iglesia de la Merced, El Gran Qoicancha, Vista Panoramica del Cusco (mooi uitzicht over de stad op 3800 meter hoogte), Cristo Blanco (groot Christusbeeld), Sacsayhuman (oude ruine van inca tempel), Iglesia San Cristobal ( ook mooi uitzichtpunt), Plaza des Armes.
Een mooie tocht,
We zijn in ieder geval te weten gekomen dat we niet naar de ruïne van de Inca tempel hoeven te gaan, we hebben het bijna al gezien toen we er langs reden.
Na deze bustour zijn we koffie gaan drinken bij de Starbucks, op het balkon gezeten, decadent over de plaza gekeken.
Daarna naar de San Francisco kerk gewandeld, bleek tussen 12 en 3 dicht te zijn.
Even bij een klein winkeltje 2 empanada`s gekocht, eentje met spinazie en eentje met vlees, heerlijk.
Daarna richting de Santa Clara kerk gewandeld.
Daar net voor was een overdekte markthal.
Daar rondgekeken, is erg lokaal, en heel groot.
We hebben er bananen en wat aneder spullen gekocht.
Daarna weer naar de Franciscus kerk gewandeld, even gewacht tot 3 uur.
Maar de kerk ging niet open, een beheerder, die toevallig om 3 uur kwam, zei dat de kerk pas om 5 uur open ging.
Daarna naar de Plaza des Armes gewandeld, en even bij de Basiliek gekeken.
Nu niet gedaan, kunnen we altijd nog doen als het regent.
Op de terugweg naar het hostel even bij een reisburotje binnen gegaan.
Informatie ingewonnen over de “Sacred Valley tour”.
Die gaan we waarschijnlijk zondag doen.
Tegen de avond weer naar de plaza gewandeld, en daarna weer bij “Los Tomines” gedineerd.
Op weg naar het hostel even bij een zaakje een vingerhoedje gekocht.
Bij aankomst in het hostel was er een bericht voor morgen, we worden om 6.30 uur opgehaald i.p.v. 6.10 uur.
Kunnen we langer slapen !!!!!
Vanmorgen regende het tot ca. 11.30 uur.
Het bleef een hele tijd bewolkt en af en toe kwam de zon door.
Het was vandaag ca. 17 graden.